Fizjoterapia dzieci i młodzieży
Fizjoterapia pediatryczna
Fizjoterapia pediatryczna jako dziedzina koncentruje się na trzech głównych obszarach: wczesnej interwencji w rozwoju niemowląt, wspomaganiu rozwoju dziecka przeważnie do wieku przedszkolnego oraz rehabilitacji psychoruchowej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Ten naturalny podział rozwojowy, odzwierciedla sposób, w jaki rodzice poszukują pomocy dla dzieci w różnych grupach wiekowych.
Fizjoterapia dziecięca – niemowlęta
wczesna interwencja w rozwoju niemowląt (0-12 miesięcy)
Wczesna interwencja w rozwoju niemowląt obejmuje dbanie o właściwy rozwój ruchowy dzieci do 12 miesięcy życia, osiąganie przez nie kamieni milowych oraz normalizację napięcia mięśniowego.
Fizjoterapia niemowląt pełni kluczową rolę, gdy występują jakiekolwiek trudności rozwojowe, które mogą mieć wpływ na codzienne funkcjonowanie dziecka, umożliwiając zapewnienie prawidłowego napięcia mięśniowego, rozwój i wsparcie mięśni oraz stawów, a także wczesne wykrycie nieprawidłowości rozwojowych.
Ważne, aby dziecko zostało przebadane i rozpoczęło terapię od razu po rozpoznaniu problemu, wczesna interwencja może zapobiec utrwaleniu wzorców, czy powstaniu kompensacji i problemów w przyszłości.
Fizjoterapia dziecięca – dzieci 1-6 lat
Rehabilitacja w wieku żłobkowym i przedszkolnym
Rehabilitacja w wieku żłobkowym i przedszkolnym (czyli u dzieci w wieku od ok 1 do 6 lat) jest niezwykle ważna, ponieważ w tym okresie dziecko przechodzi intensywny rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny i społeczny.
Wczesna interwencja może znacząco wpłynąć na przyszłą jakość życia dziecka. Rehabilitacja wspiera rozwój dużej i małej motoryki (ruchy całego ciała i precyzyjne ruchy dłoni). Wzmacnia układ mięśniowy dziecka, dzięki czemu radzi ono sobie lepiej na co dzień. Rozwija prawidłowe nawyki ruchowe, wspiera rozwój równowagi, koordynacji, a przede wszystkim zapobiega wadom postawy.
Gdy niepokoi Cię coś u Twojego dziecka lub po prostu chcesz go “wzmocnić”, to ten wiek jest na to bardzo dobry momentem.
Fizjoterapia dziecięca – dzieci wczesnoszkolne
Rehabilitacja psychoruchowa dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
Trzecia grupa koncentruje się na rehabilitacji psychoruchowej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W tym okresie szczególnie istotne stają się problemy związane z wadami postawy, które w znacznej mierze wynikają z siedzącej pozycji przyjmowanej podczas nauki szkolnej.
Wady postawy ciała oznaczają zaburzenia równowagi systemu dźwigni i naprężenia więzadłowo-mięśniowo-kostnego układu ruchu.
Główną przyczyną wad postawy u dzieci jest siedzący tryb życia, zbyt mała dawka ruchu w okresie dojrzewania, noszenie zbyt ciężkiego plecaka, przyjmowanie nieprawidłowych pozycji podczas codziennych czynności czy nieprawidłowe nawyki.
Fizjoterapia dziecięca
Rehabilitacja neurologiczna
Rehabilitacja neurologiczna obejmuje bardziej złożone przypadki, wymagające długoterminowej terapii oraz współpracy interdyscyplinarnej.
Rehabilitacja neurologiczna u dzieci skupia się na przywracaniu funkcji neurologicznych u dzieci z zaburzeniami ruchowymi, dąży do osiągnięcia jak największej niezależności, zapobiega deformacjom i przykurczom.
Obejmuje różne techniki, metody i podejścia dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Bardzo ważne, aby została wdrożona od momentu postawienia diagnozy.
Fizjoterapia dziecięca
Rehabilitacja pourazowa
Rehabilitacja pourazowa u dzieci odgrywa kluczową rolę w procesie powrotu do zdrowia po urazach fizycznych (np. złamaniach, urazach mózgu, uszkodzeniach nerwów).
Pomaga przywrócić funkcje, które mogły zostać ograniczone, zapobiega trwałym deformacjom, ograniczeniom ruchomości stawów, wadom postawy, jak również problemom z równowagą i koordynacją.
