Fizjoterapia psychoruchowa dzieci szkolnych

rehabilitacja psychoruchowa w wieku szkolnym

Okres ten jest bardzo dużym przełomem w życiu dzieci. W tym okresie kończy się czas przedszkola, beztroski i zabawy, a rozpoczyna bardziej wymagający etap, w którym dzieci przechodzą istotne zmiany – dojrzewają fizycznie i psychicznie.
Długotrwałe siedzenie, ciężkie plecaki, zmniejszenie aktywności ruchowej, przyspieszenie wzrostu mają duże znaczenie w przypadku zaburzeń biomechanicznych, które mogą prowadzić do powstawania lub pogłębiania się wad postawy, m.in. skoliozy, hiperkifozy, zmniejszenia ruchomości stawów czy osłabienia siły mięśniowej. Przyspieszony wzrost dziecka i zmiany w układzie kostnym nie zawsze idą w parze z odpowiednim napięciem mięśniowym, bardzo ważnym dla stabilizacji tułowia.
U niektórych dzieci szkolnych nadal mogą utrzymywać się problemy z okresu przedszkolnego, takie jak zaburzenia równowagi i koordynacji, trudności w bieganiu, skakaniu, wspinaniu. To może wpływać negatywnie na ich poczucie wartości, mogą czuć się gorsze od innych.
W okresie wzrostu mogą pojawić się również wady postawy.

Najczęstszymi zdiagnozowanymi wadami są: skolioza, plecy okrągłe (hiperkifoza), plecy wklęsłe (hiperlordoza), kolana koślawe, szpotawe, płaskostopie. Rehabilitacja wad postawy u dzieci jest bardzo ważna, ponieważ wady postawy, mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych w przyszłości. Im wcześniej rozpocznie się rehabilitację, tym większa szansa na skuteczne leczenie i zapobieganie dalszemu pogorszeniu wady.
Dlatego w tym okresie konsultacja fizjoterapeutyczna powinna być niezbędna. Ma ona na celu ocenę postawy, napięcia mięśniowego, jak również ocenę jakości ruchu, a w przypadku wykrycia problemu -wdrożenie planu działania i regularnej rehabilitacji.

Podczas rehabilitacji u dzieci wykorzystuje się różne metody terapeutyczne m.in. ćwiczenia wg Korrektiv , PNF , rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, kinesiotaping. Ważnym elementem jest również trening siłowy. Celem terapii jest poprawa postawy ciała dziecka, wzmocnienie mięśni, poprawa elastyczności i zwiększenie zakresu ruchu w stawach oraz korekcja postawy. Oprócz wzmacniania poszczególnych partii mięśniowych, ważna jest również praca nad kontrolą postawy ciała.Ważnym elementem jest nauka samo korekcji na co dzień i wdrożenie ćwiczeń korekcyjnych w domu.

Celem terapii nie jest jedynie korekta istniejących problemów, ale również przygotowanie dziecka do samodzielnego dbania o swoje ciało i zdrowie w przyszłości. To właśnie w wieku dziecięcym i młodzieńczym kształtują się nawyki i wzorce postawy, które mają ogromny wpływ na dorosłe życie. Dlatego tak istotne jest, aby wcześnie zadbać o prawidłowy rozwój i wspierać dziecko w budowaniu zdrowych nawyków. Fizjoterapia odgrywa tutaj kluczową rolę, a regularne ćwiczenia i zalecenia przekazywane podczas terapii powinny być systematycznie wdrażane w codziennym życiu.

Przyczyny powstania wad postawy:

 wskazujące na wadę postawy m.in.:

– zaburzenia w ustawieniu ciała-głowa, barki wysunięte do przodu, przodopochylenie miednicy

– asymetryczne ustawienie segmentów ciała względem siebie np.asymetryczne ustawienie łopatek, większe obciążenie jednej nogi, skręcona miednica

– skłonność do garbienia się

– bóle kończyn,pleców

– wady kończyn dolnych m.in . płaskostopie,koślawość kolan

– zmęczenie po niewielkim wysiłku fizycznym

– zaburzenia równowagi i koordynacji

– ograniczenia w zakresie ruchu stawów

Fizjoterapia dzięcięca

W wieku szkolnym dzieci szybko rosną, dźwigają ciężkie plecaki, spędzają wiele godzin przy biurku — a ich ciało nie zawsze nadąża za tym tempem. Jeśli pojawiają się wady postawy, bóle, napięcia czy trudności ruchowe, fizjoterapia może realnie odmienić codzienny komfort dziecka. Wczesna pomoc to inwestycja w zdrowe dorastanie.

Napisz do mnie

fizjokido@gmail.com

Umów wizytę telefonicznie

+ 48 512 995 690